שאלה אחת, שני ניסוחים וההבדל? משנה משחק
- Inbal Shtraichman-Tal

- 13 בנוב׳
- זמן קריאה 4 דקות
עודכן: לפני 5 ימים

קרה לכם ששיניתם ניסוח קטן בשאלה ופתאום קיבלתם תשובה אחרת לגמרי?
זה לא קסם. זו חשיבה.
כבר למעלה משני עשורים שאני נמצאת על הגשר בין עיצוב, טכנולוגיה ולמידה. במהלך השנים פיתחתי תוכניות לימוד חדשניות, הובלתי קורסים בנקודת המפגש שבין חשיבה יצירתית לטכנולוגיה מתפתחת, ובדקתי – שוב ושוב – איך שפה, עיצוב ומשחק יכולים להפוך למנועי למידה.
המרחב האקדמי היה עבורי סוג של מעבדת למידה מתמשכת: מקום שבו אפשר לפתח תכנים, לבדוק אותם בזמן אמת עם לומדים, ולגלות איך שינוי קטן, במבנה, בהנחיה או בשפה - משנה את כל הדינמיקה של השיח.
וכשמודלי השפה נכנסו לתמונה, משהו בתפיסה שלי התהפך. גיליתי שהשאלות שאנחנו שואלים, הן לא רק הדרך להגיע לתשובה, אלא הדרך שבה אנחנו לומדים לחשוב מחדש.
שפה שמזיזה את החשיבה
מודלי שפה הפכו לחלק מהשיח היומיומי. הם כבר מדברים בשפה שלנו, אבל הדרך שבה אנחנו מדברים איתם, היא זו שקובעת איזה סוג של תשובות נקבל. לפעמים, שינוי קטן באופן שבו אנחנו שואלים, פותח מחשבה חדשה לגמרי.
בעיניי, זו גם ההזמנה הגדולה של עידן ה-AI: לא רק להשתמש בו ככלי, אלא לעצב סביבו תרבות של למידה, חשיבה ויצירה.
שאלה אחת - שני ניסוחים
כדי להבין איך זה עובד, בואו נבחן את זה רגע יחד:
פרומפט 1: "מהי הדרך היעילה ללמוד עם מודל שפה? כתוב את הדרך הטובה ביותר".
מענה ממודל שפה: "הדרך היעילה ביותר ללמוד עם מודל שפה היא לנהל איתו שיחה מתמשכת: להתחיל בשאלה כללית, להעמיק באמצעות שאלות המשך, ולבקש דוגמאות או בדיקות הבנה. כך נוצרת למידה פעילה שמותאמת אישית, במקום תשובה חד-פעמית".
קבלנו תשובה ברורה, מסודרת, אפילו מועילה, אבל סגורה. אין בה הזמנה לדיאלוג, רק סיכום.
עכשיו ננסח אחרת:
פרומפט 2: "מהי הדרך היעילה ללמוד עם מודל שפה? תציג כמה אפשרויות, ותשאל אותי שאלות ביניים שיעזרו לך לברר יחד איתי מה הדרך שהכי מתאימה לי".
מענה ממודל שפה : "יש כמה דרכים שונות ללמוד עם מודל שפה - וכל אחת מהן יכולה להתאים לסגנון אחר:
שיחה פתוחה ומתמשכת - להתחיל בשאלה כללית, ולתת למודל להחזיר שאלות המשך שמובילות אותך צעד-צעד
תרגול ממוקד - להשתמש במודל כמאמן: להכין שאלות קצרות, מבחנים קצרים או סימולציות
השוואת דוגמאות - לבקש כמה גרסאות לאותה תשובה, להשוות ביניהן, ולבחור מה מרגיש לך מדויק. כדי להבין מה עובד עבורך, אשאל: - כשאת/ה לומד/ת, מה מחזק אצלך יותר את ההבנה – תהליך הדרגתי או תרגול ממוקד? - האם חשוב לך לראות כמה אפשרויות שונות לפני שאת/ה בוחר/ת, או להעמיק בפתרון אחד? - עד כמה חשוב לך לקבל משוב מדויק על מה שכתבת, כדי לדעת איפה לחדד עוד?
והנה מה שקרה הפעם: התשובה נפתחה. המודל שאל שאלות, הציע כיוונים, התעניין.
במקום תשובה סגורה, נוצר דיאלוג.
לא עוד “מנוע חיפוש” אלא שותף לשיחה
כשאנחנו משחררים את ה-AI מתפקיד “נותן התשובות” והופכים אותו לשותף, משהו עמוק משתנה גם אצלנו. השפה שאנחנו משתמשים בה הופכת לכלי שמכוון את החשיבה. עצם ניסוח השאלה, הופך לאקט של למידה. כי הניסוח מאלץ אותנו לעצור, לחשוב, לבחור, לדייק.
ופתאום, במקום “להשתמש בכלי”, אנחנו לומדים לחשוב יחד איתו.
כמה דוגמאות קטנות עם הבדל גדול
בכל דוגמה – שינוי קטן בניסוח, שינוי גדול בדרך שבה השיחה מתפתחת.
במקום: “תכין לי מצגת על למידה בארגון” נסחו: “תציע שתי דרכים שונות לבנות מצגת על למידה בארגון: אחת שמספרת סיפור (בעיה ← תהליך ← תוצאות), ואחת שמבוססת על נקודות פעולה. אחר כך שאל אותי שלוש שאלות על קהל היעד, משך הזמן ומה חשוב לי שהם ייקחו מהמצגת, והתאם את ההצעה למענה שלי”
במקום: "איך לשפר את קבלת ההחלטות שלי?” נסחו: “תציג שתי מסגרות חשיבה שונות לקבלת החלטות, עם דוגמה קצרה לכל אחת. אחר כך עזור לי לברר איזו מהן מתאימה יותר לערכים, לחששות ולסוג ההחלטות שאני מתלבט/ת בהן ביום-יום.”
במקום: "איך ללמוד מיומנות חדשה ביעילות?” נסחו: "תציע שתי דרכים אפשריות להתחיל ללמוד מיומנות חדשה שמתאימות גם ללוח זמנים עמוס. אחר כך שאל על הקצב שנוח לי, על מה בדרך כלל עוזר לי להתמיד, ועל מה בדרך כלל גורם לי להתייאש ובנה הצעה ראשונית שמתאימה לזה..
שינוי קטן בניסוח - שינוי גדול בתוצאה. זו לא רק שאלה אחרת, זו דרך חשיבה אחרת
שלוש תובנות על שיחה עם מודלי שפה
ציפיות ברורות = שיחה טובה. כשאנחנו מגדירים למודל מה אנחנו רוצים - תהליך, דיאלוג, חקירה, אנחנו גם מגדירים לעצמנו איך אנחנו רוצים ללמוד
הניסוח הוא חלק מהלמידה. עצם הכתיבה של הפרומפט מאלצת אותנו לחשוב באופן ביקורתי ויצירתי
ההבדל הוא לא טכני, אלא קוגניטיבי. מנוע חיפוש מחזיר מידע; מודל שפה, כשמכוונים אותו נכון מניעים חשיבה
ובסוף, זו בחירה שלנו
אפשר לשאול שאלות שמחזירות תשובות, ואפשר לשאול שאלות שפותחות שיח.
שאלה סגורה מחזירה תשובה. שאלה פתוחה פותחת דיאלוג
והדיאלוג הזה, שם בדיוק מתחילה למידה אמיתית, אנושית, ובלתי צפויה.
למה לכתוב על זה?
כי אחרי שנים של הוראה, מחקר ויצירה, אני רואה בבירור: לא רק מה שאנחנו לומדים משתנה, אלא איך אנחנו חושבים כשאנחנו לומדים.
וזה בדיוק מה שאני עושה היום במסגרת "בו-AI נדבר על זה", דרך הדרכה, ייעוץ וליווי, אני עוזרת להפוך את ה-AI מכלי שנותן תשובות לשותף בתהליך הלמידה והחשיבה; איך לנסח שאלות שמניעות תהליך ואולי הכי חשוב, לא לאבד את הקול האנושי בתוך שיחה עם מכונה.
✨ בפעם הבאה שתשאלו את ה AI- שאלה, עצרו רגע ושאלו את עצמכם/ן:
מה אני באמת רוצה ללמוד כאן - את התשובה, או את הדרך?
אם מעניין אתכם/ן להפוך את ה - AI לשותף, אתם/ן מוזמנים.ות לכתוב לי:
מתי שאלה אחת שינתה לכם/ן את מהלך השיחה?





תגובות