top of page

מודדים תהליך, לא רק תוצאה

עודכן: לפני 5 ימים


כשהתחלתי לעבוד עם AI בפרויקטים מקצועיים, התייחסתי אליו כמו אל מכונה לתשובות. מכניסים שאלה, מקבלים פתרון. וזה עבד; לפחות על פני השטח. אבל עם הזמן הבנתי שקיבלתי תשובות יפות, לא תובנות חדשות.

הרגשתי כמו מישהי שמסתכלת רק על השורה התחתונה, בלי לראות את הדרך. ואז.. נפל לי האסימון 😊 לעבוד עם AI בצורה חכמה יותר זה לא להגיע מהר לסוף, אלא לשים לב לתהליך. שם נמצאים הלמידה, היצירתיות והבחירות שלנו.


הניסוי: למדוד את הדרך

במקום לשאול “מה יצא מהשיחה הזו עם ה-AI?”, התחלתי להתנסות ולתעד ארבע תחנות קצרות בכל שיחה:

  1. השאלה / הפרומפט הראשון  – מה ניסיתי לשאול?

  2. תגובה ראשונה –  מה קיבלתי, ולמה זה לא הספיק?

  3. השינוי –  מה דייקתי בניסוח או בכיוון, ולמה?

  4. תובנה – מה למדתי על האופן שבו אני שואל/ת?


תיעוד קצר, לא יותר מכמה שורות. אבל חשוב! כי הוא מחזיר את תשומת הלב לחשיבה, לא רק לתוצאה. זה יכול להיות יומן פרומפטים קטן, הערות בשוליים של מסמך, או צילום מסך עם שתי שורות סיכום.


מה קורה כשמודדים תהליך?

משהו משתחרר. פתאום מותר לטעות, מותר לנסות ניסוחים גרועים, ומותר לשנות כיוון. וכשזה מותר, שם מתחילה הלמידה האמיתית, לא על ה-AI, אלא על עצמנו ומשם הרבה יותר קל להעביר את זה גם אל קהל היעד שלנו: לא רק: “תכתבו פרומפט טוב”, אלא – “תראו מה קרה בדרך, ומה למדתם/ן על צורת החשיבה שלכם/ן”.


שלוש דוגמאות שיכולות לפתוח כיוון מחשבה

  1. למנהלים/ות של צוותי הוראה והדרכה: במקום לשאול את המודל: “איך לשפר תקשורת בצוות”, נסו: “צוות שמתמודד עם עומס ולחץ, מה הסימנים הראשונים לאובדן אמון, ומה דרכים פשוטות לזהות את זה לפני שזה קורה?” זו לא רק שאלה אחרת. זו עדשה אחרת. היא מזמינה ניתוח של תהליך, לא רשימת עצות גנריות.

  2. יוצרי תוכן למידה, אנשי ונשות חינוך: במקום לבקש: “כתבו לי פוסט על למידה וחדשנות”, נסו: “אני רוצה לעורר מחשבה, לא להסביר. איך אפשר להפוך את השאלה ‘איך ללמוד מהר יותר’ לשאלה שפותחת סקרנות?” זו דרך לבחון לא רק מה לכתוב ,אלא איך לחשוב על מה שמפעיל את הקוראים שלכם/ן.

  3. אנשי למידה ופיתוח מקצועי (L&D): במקום לשאול: “מהם הכלים הכי טובים ללמידה עם AI? בקשו לדעת: “איך נראית שיחה יעילה עם מודל שפה? מהם שלושת הצעדים שעוזרים להפוך תשובה גנרית לתהליך למידה אמיתי?” כך ה-AI הופך ממורה מחליף לשותף לחשיבה, לתכנון ולשיפור תהליכים.


המסר שלי?

הבינה המלאכותית לא מחליפה חשיבה אנושית. היא מרחיבה אותה - כשאנחנו בוחנים את הדרך ולא רק את התוצאה. כשאנחנו מתעדים תהליך:

  • אנחנו לומדים טוב יותר

  • אנחנו "מפתחים שריר" של רפלקציה

  • אנחנו מוסיפים עומק וסקרנות 


אלה בדיוק התכונות שהופכות אותנו ליותר אנושיים, דווקא בעידן של מכונות חכמות.


💬 שאלה למחשבה

האם אתם/ן מתעדים.ות את הדרך שלכם/ן בעבודה עם AI אם בכלל? ומה למדתם/ן על עצמכם/ן מהשיחות האלה?


אם אתם/ן רוצים.ות להפוך את זה לשיטה קטנה שעובדת גם אצלכם/ן, אני מלווה צוותי הדרכה ופיתוח, אנשי ונשות חינוך ואקדמיה בסדנאות ושיחות עבודה, עם כלים פרקטיים לחשיבה מעמיקה, רפלקציה ולמידה מתמשכת – לא רק לתשובות מהירות.

בו-AI נדבר 😊


אינפוגרפיקה - מודדים תהליך לא רק תוצאה

תגובות

דירוג של 0 מתוך 5 כוכבים
אין עדיין דירוגים

הוספת דירוג
bottom of page